Ledarskap med Magnus och Kim

Möt dina personliga ledarskapstränare som guidar dig på din resa mot ett framgångsrikt ledarskap.

I podden Ledarskap med Magnus och Kim delar ledarskapstränarna Magnus och Kim med sig av strategier för att du ska utvecklas och växa som ledare. Tillsammans med Magnus och Kim utmanas du på ett lätttilgängligt sätt att nå dina uppsatta mål och skapa en hållbar väg till framgång genom en utveckling som börjar inuti.


Vilka verktyg har du som ledare att ta till för att leda dina möten åt rätt håll? Möten upptar allt mer av många ledares vardag och det blir allt mer avgörande att vi lär oss att leda dem så att de ger bästa tänkbara resultat. För att lyckas med det finns det en hel del att träna på för dig som ledare. I avsnittet tar vi upp tre olika områden för dig att fokusera på:

  • Respons
  • Samspel
  • Perspektiv
 Vilka ledarfärdigheter behöver du träna upp och bli en mästare på?

Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Alla som varit deltagare på ett möte vet att vi lätt intar olika roller under mötet. Någon försöker underlätta frågor genom att medla mellan åsikter. En annan tar på sig att lätta upp stämningen med ett roligt skämt eller uppmuntran. Ytterligare någon annan är mer hindrande i sin roll och blockerar samtalet eller tar det ut på stora omvägar… Hur ska du då som ledare bäst bemöta alla dessa olika roller, och vad pågår bakom rollerna egentligen?
Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Som ledare har du såklart en unik roll under mötet, men också inför mötet. Din egen förberedelse och din förberedelse genom kommunikation med övriga deltagare blir direkt avgörande för mötets utfall. Att alla vet syftet med mötet och har en klar bild av vad som förväntas av dem är viktigt. Kanske ska du väcka ditt team vid nästa möte med frågan.. ”Varför är vi här, hur har du uppfattat mötets syfte ?” I det här avsnittet fokuserar vi på praktiska tips på förberedelse och genomförande av möten!

Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Men hur får vi ut det bästa av ett möte och på vilket sätt kan du som ledare påverka mötets innehåll och kvalitet? Många ledare känner nog igen sig i att få en rad frågor från enskilda medarbetare efter ett möte, frågor som du tycker att du redan svarat på under mötet! Varför blir det så? Under detta och några avsnitt framåt kommer vi att att samtala om frågor som rör mötesledning och möteskultur.
Vi möter Caxton Njuki i ett samtal om glöd och passion, ledarskap och mentorskap. Nyligen vann Caxton den globala utmärkelsen Mentor of the Year. Vi ställer frågor om vad det var som låg bakom den utmärkelsen och vad som är viktiga faktorer för Caxton i sitt mentorskap. Vi reflekterar också tillsammans om vilka fördelar det finns för ledare och chefer att engagera sig som mentorer, såväl inom som utanför sitt eget sammanhang.

Att hitta gemensamma ord och uttryck är viktigt för att skapa vägar för kommunikation. Tillsammans med en ledningsgrupp fick vi för en tid sedan vara med när de formulerade ett ord att använda för att öppna upp samtal om det som inte riktigt fungerar. Ordet de valde var ordet SKAV. Att prata med varandra och tillsammans sätta ord på det som skaver uppfattades som icke konfrontativt eftersom skav oftast uppstår utan uppsåt. Skav är ett resultat av att två eller fler människor eller verksamheter arbetar nära varandra. Samtidigt blir ett samtal om skav ändå tillräckligt tydligt för att identifiera det som på något sätt stör i arbetet eller i relationen. I avsnittet tar vi upp några olika exempel på vad ett sådant samtal kan innehålla och några reflektioner från vårt arbete med ledningsgruppen som valde skav som ett av sina viktiga gemensamma ord.
Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om det spontana samtalet. Vi ställer oss frågan vad det har för värde i en organisation och för ditt ledarskap? Vi konstaterar att många stora inovationer har startat genom spontana samtal utanför den ordinarie ramen. Vi tar också upp exempel på hur du som ledare kan vara strategisk i ditt sätt att organisera arbetsplatsen så att det främjar det spontana samtalet mellan olika medarbetare.

Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om att leda samtal i grupp. Vilket utrymme ger du för att samtala? Vad har samtalet för värde för gruppens mål och hur kan du som ledare initiera och vägleda goda och fördjupande samtal? En nyckel som vi tar upp i avsnittet handlar om att se och lyssna individuellt på varje person i gruppen och som ledare hjälpa till att länka det du hör till det som andra bidragit med i samtalet. Vi ger också tre tips på kommentarer från deltagarna som du kan lyssna extra noga efter för att leda samtalet vidare. Det handlar om kommentarer som leder samtalet:
• Framåt
• Till fördjupande
• Till förtydligande

Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om svåra samtal och samtal med tydliga besked. Det kan vara samtal som vi ofta försöker undvika eller skjuta upp men när vi väljer att genomföra dem blir det ofta viktiga samtal för båda parter. Därför är det bra om du som ledare hittar tillfällen att träna dig på att vara i den situationen. Vi tar upp några exempel på vad du kan behöva förbereda och ett enkelt mönster för samtalets form, beroende på vilket övergripande syfte som samtalet har.

Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, bokade. spontana, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. I dagens avsnitt tar vi upp några grunder för ett bra samtal som närvaro, lyssnande och samtalston. Vidare reflekterar vi över olika typer av samtal och när ett samtal går över till att bli något annat, tex en diskussion eller debatt.

I en serie intervjuer ställer vi frågan till ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi mediaföretagaren Anja Kontor. För många känd som programledare för tv-programmet När livet vänder. Vi möter henne i ett samtal om livet och om att vara egen företagare. Vi passar också på att fråga om Anjas bästa råd för den som vill skapa riktigt bra samtal, något som vi tror att alla ledare har ett behov av.

I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi koncernchefen för PostNord – AnneMarie Gardshol. Hon berättar på ett personligt sätt om erfarenheter som format henne och hennes ledarskap. Vi får också en kort inblick i PostNords ledarskapsprogram som bygger på orden Accountable, Brave and Committed.
I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet gör vi ett återbesök hos Dormy och Anders Wall som vi mött tidigare för 5 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Företaget har vuxit vidare ut i Europa och Anders ledarskap har utvecklats genom nya utmaningar. Vi noterar också att Anders åter igen nominerats till utmärkelsen Årets VD av motivation.se.

Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och fått visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi Martin Wikmar – VD för Clinton Marine Survey. Ett bolag som snabbt hittat ut på den europeiska marknaden och som just nu är aktuella för utnämningen "Top 10 Ocean Tech Companies in Europe 2022". För ca 7 år sedan släppte Martin taget om en uppsatt position i ett etablerat företag för att istället starta sin och Clinton Marine Survey’s resa.

Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och fått visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi Caroline Johansson – Smyckesdesigner och grundare av ZOE HOOP som på 1,5 år nått stor internationell framgång. 2021 var Caroline den enda smyckesdesignern med egen show på New York Fashion Week!

Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. Först ut i detta avsnitt är Wael Mrad, Vice President - Crane Currency.
Forskaren, socionomen och författaren Brené Brown har under många år forskat i vad som skapar tillit mellan människor. Hennes forskning visar att ordet tillit omfattar många olika beståndsdelar och att vi behöver förtydliga dessa för att ge varandra möjligt att skapa eller återskapa tillit till varandra när det behövs. Dessa områden beskrivs med akronymen B.R.A.V.I.N.G som står för: Boundaries, Reliability, Accountability, Integrity, Non-judgement, Generosity

Som ledare är förmågan att skapa tillit en viktig faktor. Tillit förekommer på olika nivåer: - till sig själv - till varandra - till och i organisationen - till marknaden - till samhället.  I avsnitt 1 om tillit fokuserar vi på tilliten i organisationen och till varandra i en grupp eller team. Vi tar bland annat upp Patrick Lencionis modell som visar hur tillit fungerar som bas för alla fortsatta funktioner i ett framgångsrikt team, som når resultat tillsammans.



Välmående medarbetare är inte bra bara för hälsan utan också för det ekonomiska resultatet! Det visar en undersökning av Brilliant Future som sammanställt data från 155 000 medarbetarenkäter tillsammans med lönsamhetsdata från ett stort antal svenska företag. Vad betyder detta för dig som Ledare? Finns det anledning att låta arbete som främjar medarbetarnas välmående ta mer utrymme både tidsmässigt och ekonomiskt, i vetskap om att det är en lönsam investering?

Var med oss och fira 200 avsnitt! Vi äter tårta och pratar om vad det betyder att fira framgångar, både privat och i arbetet. Vad har ni att fira? Vad har du som ledare för ansvar när det gäller att fira och hur påverkar det er organisation när ni firar era framgångar? Detta passar vi på att samtala om medan vi gläds över 200 avsnitt!

Har du siktet inställt mot rätt mål? Finns det en skillnad mellan att sträva efter ett mål jämfört med att fokusera på ett resultat? I avsnittet tar vi upp flera aspekter på hur våra vanor relaterar till våra målsättningar och hur de formar vårt driv och inriktning. Vi tar också upp en modell för mål utarbetad av forskaren Gabriele Oettingen, WOOP som står för:

  • Wish
  • Outcome
  • Obstacle
  • Plan

Att se en person växa och nå sina mål är vår passion. Det är själva drivkraften bakom vårt engagemang som coacher och ledarskapsutvecklare. I detta avsnittet ger vi dig tips och råd om hur du kan tänka när du väljer en coach för din egen utveckling. Vi berättar också om hur vi arbetar i våra coachade uppdrag från uppstart till en pågående serie med träffar. Vin berättar också om några olika inriktningar som coachingen kan ha, tex programmet Ledarskapsarenan eller High Performance Habits.
Ingen ledare vaknar på morgonen och tänker ”idag vill jag vara en dålig chef”. Tvärt om, alla ledare och chefer som vi möter har höga ambitioner och vill bli den bästa ledaren de kan bli. Inom idrotten är coaching en självklarhet för den som har höga mål. Få elitidrottare står ensamma i sin prestation men allt för många chefer och ledare saknar stöd och bollplank för sin utveckling. I avsnittet tar vi upp många olika perspektiv på vad en coach kan få för betydelse för dig för att utveckla dig själv och ditt ledarskap!

Ord har en inneboende kraft att påverka och förändra. Med orden som redskap kan du rasera och förstöra men också bygga upp, uppmuntra och skapa. Dina ord gör skillnad! I avsnittet berättar Kim om forskningen som visar på hur din livslängd påverkas av om du väljer positiva eller negativa ord och Magnus minns instruktionerna för brand på en restaurang i London. Som ledare kan du ta tillvara på det lilla försprång som du ofta har i olika situationer till att välja, förbereda och träna dig på att hitta ett positivt perspektiv. I slutet får du en enkel utmaning för veckan som ligger framför. Hör gärna av dig med berättelser om resultatet av din övning!

Som ledare är dina ord viktiga! De ord du väljer att använda för att beskriva dina egna tankar och perspektiv är av stor betydelse för hur andra ska se och uppfatta ett sammanhang. Orden du väljer formas först i dina egna tankar och blir ofta ett slags eko av den inre monologen som ständigt pågår inom oss. I avsnittet fokuserar vi på just dessa inre tankar och ord. Hur påverkas du av orden och formuleringarna som finns inne i ditt huvud? Hur kan du observera, värdera och ev förändra det sätt som du talar till dig själv i olika sammanhang? Det viktigaste orden är inte de som andra säger till dig, de viktigaste orden är de som du säger till dig själv!

Delegera mera! Vi är många som har hört det sägas, och kanske säger du det till dig själv som ett av dina egna mål. I så fall är du inte ensam. Vi upplever det som ett av de vanligaste målsättningarna bland ledare och chefer som vi möter i våra uppdrag. Konsten att delegera handlar om att dela med sig av ansvar på ett så tydligt sätt att den som tar emot ansvaret verkligen förstår sitt uppdrag. Det handlar också om att informera alla runt om kring i verksamheten om vem som har fått ansvaret för ett visst område. I avsnittet tar vi upp frågan om vad som bör delegeras och till vem. Och hur du genom att delegera rätt områden får tid till det som är viktigast i just din roll och ansvar.
Att delegera är en konst som kräver mod och tillit. Mod att som ledare släppa ansvar vidare och tillit till dina medarbetares kompetens. För att lyckas behöver du som ledare veta skillnaden mellan att delegera och att be om hjälp. Du behöver också vara redo att investera tid för att komma över på andra sidan av delegerings-puckeln, den korta tid när vi upplever att själva delegeringsarbetet tar tid från ditt eget arbete med resultatet.

För många av oss är IKEA näst intill synonymt med ordet företagskultur. Arvet efter Ingvar Kamprad finns starkt kvar inom hela den globala verksamheten och ledarskapskulturen har gått i arv till nya generationer IKEA medarbetare. I samtalet med Camilla, IKEA-Digital People And Cultural Manager, får vi många intressanta inblickar i det som har format och fortsätter att forma dagens ledare i organisationen. Vi berör också frågor om hur man som medarbetare ryms och får ta plats i en starkt formande organisation och om hur värdegrunden samspelar med ett starkt mått av entreprenörskap. Avslutningsvis ber vi om Camilas råd till de företag som vill lära av IKEA, är det möjligt?

Vi känner igen lyssnarens fråga från många av våra coachande samtal med ledare runt om i Sverige - avvägningen mellan att lösa problem, skapa resultat och samtidigt ge medarbetare eget ansvar och möjlighet att lära av sina egna misstag. Hur gör jag bäst när jag ser att min medarbetare kört fast? Hur hjälper jag till utan att köra över eller ta tillbaka ett ansvar som jag redan delegerat? Vågar jag riskera eller fördröja resultatet för att ge medarbetaren möjlighet att arbeta självständigt?

Bolaget Centiro blev nyligen utsett till Sveriges bästa arbetsplats av Great place to work. Åsa Beronius är HR-ansvarig inom Centiro och vi möter henne för att gratulera och samtidigt undersöka vad som ligger bakom utmärkelsen. I samtalet får vi blicka in i ett bolag med ett mycket spännande sätt att fördela ledarskap brett i organisationen och ett tydligt fokus på samverkan mellan alla olika roller.
Förutom de mänskliga och medmänskliga fördelarna är de företagsmässiga och ekonomiska vinsterna av ett empatiskt ledarskap enorma, det erfar Kavlis VD Gerhard Bley. En av de stora fördelarna är att medarbetarnas energi och fantasier i större utsträckning riktas mot inovationer och utveckling genom hög grad av tillit i kommunikationen. Gerhard har under de senaste 10 åren utvecklat tankar och praktik för det empatiska ledarskapet och sammanfattar i detta avsnitt dess grunder i ett antal enkla punkter. Dessutom får du med dig konkreta tips om hur du kan utveckla ett mer empatiskt ledarskap i din organisation.
 

Frågan om vilka egenskaper som kännetecknar en bra chef har ställts många gånger genom tiderna. Svaren har varit olika och forskningen har hela tiden gått vidare. I vår tid är det inte ovanligt att stora bolag gör sina egna insatser för att ta reda på vilket ledarskap som fungerar bäst inom just deras organisation. I avsnittet tar vi avstamp i just en sådan undersökning som genomförts under drygt 10 år av Google. Deras resultat sätter fokus på det coachande ledarskapet som den viktigaste och mest önskvärda egenskapen hos chefer. Vi diskuterar och utvecklar detta och ytterligare 5 av deras viktigaste resultat och tar utmaningen vidare till er som lyssnar att fortsätta utveckla gott ledarskap!

Per Winblad är grundare och VD för Motivation.se och utmärkelsen Årets VD. Vi möter honom i ett samtal som blickar både bakåt och in i framtiden. Det finns så mycket positivt och många goda exempel att lyfta fram för att inspirera, motivera och utveckla det goda ledarskapet! Det vill vi göra genom vårt arbete, säger Per. För 10 år sedan grundande Per motivation.se och sedan dess har han och hans medarbetare arbetat för att stärka det goda ledarskapet, bland annat genom att dela ut priset Årets VD i tre olika kategorier varje år. Ett annat viktigt perspektiv på ledarskap är ledarens karaktär. I vårt samtal med Per får vi flera olika råd och tips om hur du som ledare kan bli uppmärksam på din egen karaktär och samtidigt hitta verktyg för din egen utveckling av karaktären.

Är en chef någonsin "privat" på sin personliga FB sida? Är det okej o lägga upp vad som helst? Var drar man gränsen mellan personlig yttrandefrihet och en ledares uttryck på sociala medier. I det här avsnittet tar vi upp frågan om chefens förhållande till sociala medier som vi fått från en av er lyssnare! Vi delar med oss av våra tankar och bjuder också in er lyssnare att bidra med era! Kontakta oss gärna via vår hemsida www.magnusochkim.se

Hur hanterar du som ledare dina egna tankar och känslor? Många ledare brottas med sina egna tankar om sin egen prestation vilket i sin tur påverkar känslan och genomförandet av ledares uppdrag negativt. Hur mycket ska man egentligen dela med sig av sina egna tankar och känslor till sina medarbetare och gör man fel om man håller sin egen osäkerhet hemlig? I det här avsnittet jobbar vi med att gå från minus till plus när tankar och känslor spökar för oss!


”Nu orkar jag inte med mina anställda längre”... det är ett uttalande som vi som coacher och ledarskapsutvecklare får höra med jämna mellanrum. Kanske är du en av alla ledare och chefer som någon gång känt så eller känner så just nu. Då är detta avsnittet extra intressant för dig. Var kommer den känslan från och hur kan du jobba med dig själv under en sådan period för att gå från minus till plus? Vi tar upp flera olika perspektiv och erfarenheter som vi fått med oss genom åren och en rad möjliga steg för dig att pröva.

Vad har vi lärt oss under 2020? Hur har Corona-pandemin påverkat ledare och ledarskap och vad ser vi för trender i ledarskap framåt? 2020 går till historien som ett annorlunda år. Mycket har präglats av pandemin och många har fått lära sig att leda sin verksamhet och sina medarbetare på ett nytt sätt. Hur kommer det att påverka oss på längre sikt och vad kan vi behöva hålla koll på när det gäller psykisk ohälsa och ensamhet? I detta avsnittet summerar vi våra intryck och berättar om det vi ser framåt, samtidigt som vi tackar alla er lyssnare för er respons och tar emot era tack till oss! Till er alla ETT GOTT NYTT ÅR!

Att gå från minus till plus är en resa från det negativa till det positiva! Den resan kan vi behöva göra på ett eller flera olika områden av vårt ledarskap. I detta avsnitt tar vi upp det som många, även de mest erfarna ledarna, lätt hamnar i – att jämföra sig med andra. En aspekt som gör jämförelsen så förrädisk som måttstock är att du bara kan jämföra dig själv med det du ser och vet om andra. Medan du har full tillgång till ditt eget inre, så ser du bara det yttre hos andra, det skapar obalans och fel slutsatser i din jämförelse.

Att någon tar över som ledare efter någon annan är en vanligt förekommande process i alla företag. Men vad kan du behöva tänka på för att få en så bra start som möjligt när du tar över? I detta avsnitt tar vi upp några saker som tex: Vad vet du om den som du tar över ifrån? Hur möter du din nya medarbetare under den första månaden? Avsiktsförklaring Att ta reda på och hantera förväntningar

Vi har alla hört att det är viktigt att göra ett gott första intryck, men vi vill påstå att det är minst lika viktigt att göra ett gott sista intryck! Det har du chans till när det blir din tur att lämna över ditt ledarskap till den som ska ta vid efter dig. Vi hamnar i den situationen av en rad olika anledningar. Det kan handla om att du ska gå i pension eller fått en ny roll i företaget. Du kan ha blivit rekryterad av en annan organisation eller uppsagd av någon anledning från din tjänst. Oavsett orsak så blir det ditt ansvar att lämna över på bästa sätt. I avsnittet tar vi upp en rad tips på vad som kan vara bra att tänka på i den processen.

För många ledare och chefer är det en svår balansgång mellan privatlivet och arbetslivets krav och förväntningar. Efter sin egen skilsmässa insåg Charlotte behovet av att erbjuda par som skiljer sig en tjänst som stöttar dem genom processen. Det blev startskottet för Endbright, en skilsmässotjänst som erbjuder hjälp inom juridik, ekonomi och välmående.

Hur kan du dra nytta av lärdomarna från den positiva psykologin i ditt arbete som ledare? Det är ett av Ilona Boniwells huvudspår i sin forskning och i sitt arbete med att ta fram bra verktyg för att jobba med utveckling av personal och kultur. Vi har mött Ilona för en innehållsrik intervju med fokus på hur vägen till ett ökat engagemang och en god prestation ser ut.

Vi möter Elin i ett samtal om att forma en positiv organisation, om att vara VD i två verksamheter som till stor del anställer män och vad hon tror att fler kvinnor på ledande positioner kommer att bidra till i näringslivet framöver. Elin berättar också om att skapa egna rutiner för att träna sin inställning och vara redo för dagens olika utmaningar.

Hjärta, enkelhet, närvaro och kundfokus, det är några av de ord som Robert lyfter fram i vår intervju. Det är också några av de verktyg som Robert använder tillsammans med sina medarbetare för att skapa en äldrevård med hög kvalitet och stor kundnöjdhet. Tillsammans med Robert dyker vi också djupt ner i det som ligger bakom framgångar och utmärkelser och talar om det tvivel som vi så ofta gömmer undan, men som alla ledare kan relatera till på olika sätt.

Monte Reid är rösten som många känner igen från filmtrailers, dokumentärer, företagspresentationer och reklamfilmer. Vi möter honom i ett samtal utifrån hans senaste bok - Speak from your heart. Grundstenarna som Monte lyfter fram är: Preparation, Performance, Passion och kanske det viktigaste av allt, att du själv tror på det du talar om så att de som lyssnar känner din övertygelse och trovärdighet. Utöver detta får du tips om hur du kan analysera din nervositet och vilka metoder du kan använda för att överkomma rädslor för att tala inför en grupp.

Vad behöver du för ha koll på för att lyckas med ditt tal eller anförande? Det här avsnittet handlar om allt det praktiska som finns runt omkring och som måste fungera för att ditt budskap ska komma fram! Lokalens möblering, ljudets inställningar och tiden för ditt tal är några av punkterna. Dessutom tar vi upp den återkommande frågan om PowerPoint.

Vem är det som lyssnar? Hur kan du lära känna din publik och dra nytta av den energi och närvaro som de skapar i rummet? I det här avsnittet fokuserar vi på de som tar del av ditt budskap, hur deras mottagande kan underlättas och hur kunskap blir till. Vi tar också upp tips på hur du kan hitta energikällor hos dina åhörare och samtidigt undvika att bli begränsad av dina tankar om de som lyssnar. Kim berättar hur han hanterade ett möte med en mycket upprörd man som lyssnat till hans tal vid ett tillfälle, och Magnus delar med sig av ett inte helt lyckat experiment med ”live kommentarer” på skärmen efter ett anförande. Ditt budskap och din kompetens som talare är av stor betydelse, men det viktigaste är de som lyssnar.

Vad vill du säga? Vad ska du göra för att vara så säker som möjligt på att just det du vill få fram också kommer fram när du talar. I detta avsnittet fokuserar vi på innehållet i ditt tal och hur du kan förbereda dig på bästa sätt. Vi kryddar med egna erfarenheter av mer eller mindre lyckade situationer och vi tar också avstamp i en av historiens mest omtalade talare för att låta oss inspireras.

Den du är ger det första och största intrycket! Det sätt som du uppträder, ditt kroppsspråk och din ögonkontakt är avgörande för hur dina åhörare kommer att ta till sig det du har att säga. I denna delen av vår talarskola fokuserar vi inte på vad du har att säga utan på hur du ska få åhörarna att välja att lyssna.

Att tala inför en grupp är ett uppdrag som många ledare ställs inför regelbundet. Det är också en av de situationer som skapar mest osäkerhet och rädsla hos många. Så vad kan du göra för att utvecklas som talare och föredragshållare? Under några avsnitt kommer vi att dela med oss av våra bästa tips och egna erfarenheter av att tala, undervisa och ibland underhålla en grupp åhörare. I detta inledande avsnitt går vi igenom tre områden för ett lyckat framförande: Dig själv, Ditt budskap, Dina åhörare.

Vi möter Roger Hjälm – företagare, entreprenör och ägare av Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog. Under vårens corona-kris försvann hela underlaget för Rogers ordinarie verksamhet med konferenser och gäster i de två restaurangerna. På tre intensiva dygn ställdes verksamheten om och en ny lönsamhet skapades genom nya samarbeten. Vi frågar Roger vad som driver honom och hur han arbetar för att få medarbetare med sig och modiga nog att också våga göra fel. Vi får också veta varför Roger hatar ordet NEJ och vad det gör med honom!

Emma Green, höjdhopperskan som vi såg senast som vinnare i tävlingen Superstars berättar om sin syn på prestationer och att leda sig själv. Några punkter som Emma lyfter fram är: Förmågan att fokusera inåt som en viktig del i att leda sig själv. Att alla borde påminna sig själva om att inte identifiera sig med sin prestation och se skillnad på vad du gör och vem du är. Att ibland släppa taget och låta någon annan ta plats är en framgångsfaktor. Avslutningsvis ger Emma rådet till nya så väl som erfarna ledare att tillåta sina egna och andras känslor och se alla i gruppen!

Press kan vara av många olika slag. I det här avsnittet samtalar vi om den typen av press som uppstår när man står inför en utmanande eller krävande situation. Hur reagerar du på press och hur hanterar du dig själv för att kunna prestera ditt bästa trots den ökade pressen? I avsnittet tar Magnus sin uppkörning med tung släpvagn som exempel på en pressad situation och tipsar om 4 st I:n som hjälpte honom att förbereda sig själv inför den situationen. I arbetslivet kan det handla om svåra samtal, presentationer, kunskapstester av olika slag eller andra moment som på olika sätt naturligt ingår i ditt uppdrag som ledare.




















Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam porttitor augue a turpis porttitor maximus. Nulla luctus elementum felis, sit amet condimentum lectus rutrum eget.