Ledarskap med Magnus och Kim

Möt dina personliga ledarskapstränare som guidar dig på din resa mot ett framgångsrikt ledarskap.

I podden Ledarskap med Magnus och Kim delar ledarskapstränarna Magnus och Kim med sig av strategier för att du ska utvecklas och växa som ledare. Tillsammans med Magnus och Kim utmanas du på ett lätttilgängligt sätt att nå dina uppsatta mål och skapa en hållbar väg till framgång genom en utveckling som börjar inuti.

 

Per Winblad är grundare och VD för Motivation.se och utmärkelsen Årets VD. Vi möter honom i ett samtal som blickar både bakåt och in i framtiden. Det finns så mycket positivt och många goda exempel att lyfta fram för att inspirera, motivera och utveckla det goda ledarskapet! Det vill vi göra genom vårt arbete, säger Per. För 10 år sedan grundande Per motivation.se och sedan dess har han och hans medarbetare arbetat för att stärka det goda ledarskapet, bland annat genom att dela ut priset Årets VD i tre olika kategorier varje år. Ett annat viktigt perspektiv på ledarskap är ledarens karaktär. I vårt samtal med Per får vi flera olika råd och tips om hur du som ledare kan bli uppmärksam på din egen karaktär och samtidigt hitta verktyg för din egen utveckling av karaktären.

Är en chef någonsin "privat" på sin personliga FB sida? Är det okej o lägga upp vad som helst? Var drar man gränsen mellan personlig yttrandefrihet och en ledares uttryck på sociala medier. I det här avsnittet tar vi upp frågan om chefens förhållande till sociala medier som vi fått från en av er lyssnare! Vi delar med oss av våra tankar och bjuder också in er lyssnare att bidra med era! Kontakta oss gärna via vår hemsida www.magnusochkim.se

Hur hanterar du som ledare dina egna tankar och känslor? Många ledare brottas med sina egna tankar om sin egen prestation vilket i sin tur påverkar känslan och genomförandet av ledares uppdrag negativt. Hur mycket ska man egentligen dela med sig av sina egna tankar och känslor till sina medarbetare och gör man fel om man håller sin egen osäkerhet hemlig? I det här avsnittet jobbar vi med att gå från minus till plus när tankar och känslor spökar för oss!


”Nu orkar jag inte med mina anställda längre”... det är ett uttalande som vi som coacher och ledarskapsutvecklare får höra med jämna mellanrum. Kanske är du en av alla ledare och chefer som någon gång känt så eller känner så just nu. Då är detta avsnittet extra intressant för dig. Var kommer den känslan från och hur kan du jobba med dig själv under en sådan period för att gå från minus till plus? Vi tar upp flera olika perspektiv och erfarenheter som vi fått med oss genom åren och en rad möjliga steg för dig att pröva.

Vad har vi lärt oss under 2020? Hur har Corona-pandemin påverkat ledare och ledarskap och vad ser vi för trender i ledarskap framåt? 2020 går till historien som ett annorlunda år. Mycket har präglats av pandemin och många har fått lära sig att leda sin verksamhet och sina medarbetare på ett nytt sätt. Hur kommer det att påverka oss på längre sikt och vad kan vi behöva hålla koll på när det gäller psykisk ohälsa och ensamhet? I detta avsnittet summerar vi våra intryck och berättar om det vi ser framåt, samtidigt som vi tackar alla er lyssnare för er respons och tar emot era tack till oss! Till er alla ETT GOTT NYTT ÅR!

Att gå från minus till plus är en resa från det negativa till det positiva! Den resan kan vi behöva göra på ett eller flera olika områden av vårt ledarskap. I detta avsnitt tar vi upp det som många, även de mest erfarna ledarna, lätt hamnar i – att jämföra sig med andra. En aspekt som gör jämförelsen så förrädisk som måttstock är att du bara kan jämföra dig själv med det du ser och vet om andra. Medan du har full tillgång till ditt eget inre, så ser du bara det yttre hos andra, det skapar obalans och fel slutsatser i din jämförelse.

Att någon tar över som ledare efter någon annan är en vanligt förekommande process i alla företag. Men vad kan du behöva tänka på för att få en så bra start som möjligt när du tar över? I detta avsnitt tar vi upp några saker som tex: Vad vet du om den som du tar över ifrån? Hur möter du din nya medarbetare under den första månaden? Avsiktsförklaring Att ta reda på och hantera förväntningar

Vi har alla hört att det är viktigt att göra ett gott första intryck, men vi vill påstå att det är minst lika viktigt att göra ett gott sista intryck! Det har du chans till när det blir din tur att lämna över ditt ledarskap till den som ska ta vid efter dig. Vi hamnar i den situationen av en rad olika anledningar. Det kan handla om att du ska gå i pension eller fått en ny roll i företaget. Du kan ha blivit rekryterad av en annan organisation eller uppsagd av någon anledning från din tjänst. Oavsett orsak så blir det ditt ansvar att lämna över på bästa sätt. I avsnittet tar vi upp en rad tips på vad som kan vara bra att tänka på i den processen.

För många ledare och chefer är det en svår balansgång mellan privatlivet och arbetslivets krav och förväntningar. Efter sin egen skilsmässa insåg Charlotte behovet av att erbjuda par som skiljer sig en tjänst som stöttar dem genom processen. Det blev startskottet för Endbright, en skilsmässotjänst som erbjuder hjälp inom juridik, ekonomi och välmående.

Hur kan du dra nytta av lärdomarna från den positiva psykologin i ditt arbete som ledare? Det är ett av Ilona Boniwells huvudspår i sin forskning och i sitt arbete med att ta fram bra verktyg för att jobba med utveckling av personal och kultur. Vi har mött Ilona för en innehållsrik intervju med fokus på hur vägen till ett ökat engagemang och en god prestation ser ut.

Vi möter Elin i ett samtal om att forma en positiv organisation, om att vara VD i två verksamheter som till stor del anställer män och vad hon tror att fler kvinnor på ledande positioner kommer att bidra till i näringslivet framöver. Elin berättar också om att skapa egna rutiner för att träna sin inställning och vara redo för dagens olika utmaningar.

Hjärta, enkelhet, närvaro och kundfokus, det är några av de ord som Robert lyfter fram i vår intervju. Det är också några av de verktyg som Robert använder tillsammans med sina medarbetare för att skapa en äldrevård med hög kvalitet och stor kundnöjdhet. Tillsammans med Robert dyker vi också djupt ner i det som ligger bakom framgångar och utmärkelser och talar om det tvivel som vi så ofta gömmer undan, men som alla ledare kan relatera till på olika sätt.

Monte Reid är rösten som många känner igen från filmtrailers, dokumentärer, företagspresentationer och reklamfilmer. Vi möter honom i ett samtal utifrån hans senaste bok - Speak from your heart. Grundstenarna som Monte lyfter fram är: Preparation, Performance, Passion och kanske det viktigaste av allt, att du själv tror på det du talar om så att de som lyssnar känner din övertygelse och trovärdighet. Utöver detta får du tips om hur du kan analysera din nervositet och vilka metoder du kan använda för att överkomma rädslor för att tala inför en grupp.

Vad behöver du för ha koll på för att lyckas med ditt tal eller anförande? Det här avsnittet handlar om allt det praktiska som finns runt omkring och som måste fungera för att ditt budskap ska komma fram! Lokalens möblering, ljudets inställningar och tiden för ditt tal är några av punkterna. Dessutom tar vi upp den återkommande frågan om PowerPoint.

Vem är det som lyssnar? Hur kan du lära känna din publik och dra nytta av den energi och närvaro som de skapar i rummet? I det här avsnittet fokuserar vi på de som tar del av ditt budskap, hur deras mottagande kan underlättas och hur kunskap blir till. Vi tar också upp tips på hur du kan hitta energikällor hos dina åhörare och samtidigt undvika att bli begränsad av dina tankar om de som lyssnar. Kim berättar hur han hanterade ett möte med en mycket upprörd man som lyssnat till hans tal vid ett tillfälle, och Magnus delar med sig av ett inte helt lyckat experiment med ”live kommentarer” på skärmen efter ett anförande. Ditt budskap och din kompetens som talare är av stor betydelse, men det viktigaste är de som lyssnar.

Vad vill du säga? Vad ska du göra för att vara så säker som möjligt på att just det du vill få fram också kommer fram när du talar. I detta avsnittet fokuserar vi på innehållet i ditt tal och hur du kan förbereda dig på bästa sätt. Vi kryddar med egna erfarenheter av mer eller mindre lyckade situationer och vi tar också avstamp i en av historiens mest omtalade talare för att låta oss inspireras.

Den du är ger det första och största intrycket! Det sätt som du uppträder, ditt kroppsspråk och din ögonkontakt är avgörande för hur dina åhörare kommer att ta till sig det du har att säga. I denna delen av vår talarskola fokuserar vi inte på vad du har att säga utan på hur du ska få åhörarna att välja att lyssna.

Att tala inför en grupp är ett uppdrag som många ledare ställs inför regelbundet. Det är också en av de situationer som skapar mest osäkerhet och rädsla hos många. Så vad kan du göra för att utvecklas som talare och föredragshållare? Under några avsnitt kommer vi att dela med oss av våra bästa tips och egna erfarenheter av att tala, undervisa och ibland underhålla en grupp åhörare. I detta inledande avsnitt går vi igenom tre områden för ett lyckat framförande: Dig själv, Ditt budskap, Dina åhörare.

Vi möter Roger Hjälm – företagare, entreprenör och ägare av Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog. Under vårens corona-kris försvann hela underlaget för Rogers ordinarie verksamhet med konferenser och gäster i de två restaurangerna. På tre intensiva dygn ställdes verksamheten om och en ny lönsamhet skapades genom nya samarbeten. Vi frågar Roger vad som driver honom och hur han arbetar för att få medarbetare med sig och modiga nog att också våga göra fel. Vi får också veta varför Roger hatar ordet NEJ och vad det gör med honom!

Emma Green, höjdhopperskan som vi såg senast som vinnare i tävlingen Superstars berättar om sin syn på prestationer och att leda sig själv. Några punkter som Emma lyfter fram är: Förmågan att fokusera inåt som en viktig del i att leda sig själv. Att alla borde påminna sig själva om att inte identifiera sig med sin prestation och se skillnad på vad du gör och vem du är. Att ibland släppa taget och låta någon annan ta plats är en framgångsfaktor. Avslutningsvis ger Emma rådet till nya så väl som erfarna ledare att tillåta sina egna och andras känslor och se alla i gruppen!

Press kan vara av många olika slag. I det här avsnittet samtalar vi om den typen av press som uppstår när man står inför en utmanande eller krävande situation. Hur reagerar du på press och hur hanterar du dig själv för att kunna prestera ditt bästa trots den ökade pressen? I avsnittet tar Magnus sin uppkörning med tung släpvagn som exempel på en pressad situation och tipsar om 4 st I:n som hjälpte honom att förbereda sig själv inför den situationen. I arbetslivet kan det handla om svåra samtal, presentationer, kunskapstester av olika slag eller andra moment som på olika sätt naturligt ingår i ditt uppdrag som ledare.